transport feroviar marfuri

Ca urmare a măsurilor stricte de precauție și a unui număr redus de trenuri în funcțiune din martie 2020, transportul feroviar s-a redus semnificativ în UE.

Transportul de mărfuri a fost afectat de aceste restricții într-o măsură mult mai mică decât transportul de pasageri, care aproape s-a înjumătățit între 2019 și 2020 (-46%).

Deosebit de semnificative au fost scăderile din trimestrul II și IV 2020 (-74% și -54% față de aceeași perioadă a anului 2019).

Aceste informații provin din datele privind transportul feroviar comunicate de Eurostat.

În 2020, performanța transportului feroviar de marfă în UE a scăzut cu 6 % față de 2019, al doilea trimestru al anului 2020 fiind cel mai afectat (-15 % față de aceeași perioadă a anului 2019). Cu toate acestea, ultimul trimestru al anului 2020 a înregistrat o ușoară creștere față de același trimestru al anului precedent (+6%).

Toate statele membre ale UE au raportat scăderi substanțiale ale numărului de pasageri transportați pe calea ferată în 2020. Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Irlanda (-64%) și Italia (-57%). Dintre celelalte state membre ale UE, șapte au scăzut cu peste 40 % în aceeași perioadă. În nouă state membre ale UE, s-a înregistrat o scădere între 30 % și 40 %.

Estonia, România și Bulgaria au înregistrat cele mai mici scăderi, cu -29%, -28%, respectiv -21%.

Transportul feroviar de marfă a fost mai puțin afectat de COVID-19. Exprimate în tone, cinci state membre ale UE și Norvegia au înregistrat o creștere în 2020 față de anul precedent. Irlanda a înregistrat cea mai mare creștere (+30%), urmată de Bulgaria (+19%).

În schimb, s-a observat o scădere ridicată în Letonia (-42%), urmată de Estonia (-26%), Luxemburg (-18%), Spania (-17%) și România (-16%).
În termeni absoluți, Germania a fost țara cu cea mai mare scădere a transportului feroviar de marfă, cu o scădere de 20 de milioane de tone în 2020 față de 2019.

Letonia a urmat cu o scădere de 17 milioane de tone în aceeași perioadă.

Pro Economia