ANAF 2022

Anul 2022 se anunta ca fiind un an cu multe incertitudini. Cele mai multe certitudini vin insa pe linia digitalizarii de la ANAF.

Specialistii de la Magister.ro au facut o trecere in revista a principalelor aspecte cu care se vor confrunta agentii economici in 2022 in relatia cu ANAF:

„1. Spatiul Privat Virtual devine obligatoriu pentru toate companiile, iar inregistrarea agentilor economici in Spatiul Privat Virtual (SPV) devine obligatorie incepand cu luna martie 2022. Acest fapt va face ca absolut toti operatorii economici sa raporteze datele catre ANAF exclusiv pe cale electronica, prin internet prin SPV. Adio formulare tiparite si cozi la ghiseul inspectorilor fiscali.

In acelasi timp, suprimarea raportarii clasice creeaza o presiune suplimentara pe infrastructura IT ANAF, infrastructura care, o stim cu totii, este destul de imbatranita. Se pare insa ca datorita fondurilor europene si mai ales programului PNRR, acest lucru este de domeniul trecutului.

2. RO e-Factura – deocamdata pentru produsele cu risc fiscal. Ministerul Finantelor a anuntat operationalizarea deplina a sistemului RO e-Factura incepand din data de 11 noiembrie 2021, pentru relatia intre companii si autoritatile publice. Sistemul este deja disponibil si pentru operatiunile comerciale exclusiv private. Astfel contribuabilii care furnizeaza altor companii bunuri considerate a fi cu risc ridicat de evaziune fiscala vor emite facturile in sistem electronic, indiferent daca beneficiarii sunt sau nu inrolati in registrul RO e-Factura.

Care sunt aceste bunuri?

Iata o lista care nu este inca finalizata si poate suferi adaugiri in viitor: legume, fructe, bauturi alcoolice, constructii noi, produse minerale (apa minerala naturala, nisip si pietris), precum si imbracaminte si incaltaminte.

Ce aduce cu sine sistemul e-factura?

Nevoia ca fiecare aplicatie informatica utilizata pentru facturare sa fie interfatata cu sistemul e-factura prin internet, facturile emise urmand a fi validate de ANAF printr-un sistem de numerotatie unica. Se vor imperechea digital persoanele juridice emitente si beneficiare, astfel fiind imposibila nedeclararea unor facturi de catre beneficiari, deoarece ele se afla deja in sistemul ANAF de la emiterea de catre furnizor.

In opinia mea acesta este cea mai importanta masura impotriva evaziunii fiscale de dupa revolutie. Odata cu implementarea ei majoritatea circuitelor economice gri vor fi drastic controlate si reduse.

Faptul ca facturile urmeaza a fi emise doar prin confirmarea si transmiterea (sincrona sau asincrona) catre ANAF inseamna ca practic nu vor mai exista aplicatii de gestiune care sa functioneze in lipsa unei conexiuni la internet.

3. Casele de marcat electronice – conectate integral la ANAF
La data acestui articol aproximativ 500.000 case de marcat dintr-un total estimat de 650.000 sunt conectate si livreaza vanzarile detaliate la nivel de articol catre ANAF. Asta inseamna ca ANAF va putea efectua din anul acesta analizele de risc de evaziune fiscala anuntate de atata vreme.

Pe scurt, urmeaza sa fie verificati doar agentii economici care ridica semne de intrebare legate de vanzarile cu amanuntul.

Printre semnalele de intrebare se numara: vanzarea doar in anumte intervale orare, desi programul de lucru este mai mare, vanzarea disproportionata valoric in anumite intervale de timp, diferente majore intre raportarile fiscale contabile si cele din casele de marcat.

Vestea buna este ca pentru contribuabilii corecti, detinatori de case de marcat, controalele se vor reduce numeric, urmand ca ele sa fie directionate catre cei care dau de banuit prin analiza de risc. Este un mod de reglare si corectare a pietei, prin eliminarea agentilor economici care fac concurenta neloiala celor care respecta legea.

Pentru comerciantii cu amanuntul, integrarea prin internet a sistemelor fiscale este deja un fapt, toate sistemele fiscale din tara fiind cuplate fie prin conexiuni broadband, fie prin radio si SIM de date la ANAF.

Trebuie subliniat ca sistemul informatic ANAF de receptionare a vanzarilor AMEF functioneaza excelent, fara nici o intrerupere de la darea in functiune, avand o scalabilitate si capacitate de interconectare dimensionata la mai mult de 3 ori fata de numarul actual de conexiuni.

4. RO e-Transport si monitorizarea in timp real a marfurilor transferate Ministerul Finantelor a anuntat ca va introduce un nou sistem electronic national de monitorizare a transporturilor de bunuri de pe teritoriul Romaniei. Prin intermediul acestui sistem, contribuabilii vor declara anticipat ruta de deplasare a bunurilor detinute dintr-un loc in altul, astfel ca, la momentul controalelor efectuate de organele abilitate pe caile de transport, acestea sa poata verifica daca informatiile din teren sunt in conformitate cu declaratia din sistem. Astfel, transporturile de bunuri pe teritoriul national vor fi monitorizate de catre ANAF prin intermediul sistemului informatic.

Ce va insemna asta pentru un utilizator de aplicatie informatica de gestiune?

Urmeaza a fi monitorizate si avizele de insotire, prin inregistrarea lor atat la sursa cat si la destinatie in sistemul ANAF. Astfel daca un transport este oprit pentru verificare pe drum, inspectorul fiscal va sti in timp real daca marfa este legitima pe baza numarului de inmatriculare sau pe baza avizului electronic existent deja in sistemul ANAF.

Asadar fiecare aviz de insotire emis va trebui transferat catre ANAF in timp util prin internet, iar receptia de marfa pentru un transfer de bunuri trebuie sa valideze sosirea transportului la destinatie.

Prin urmare aplicatiile informatice trebuie sa fie capabile sa comunice in timp real cu serverele ANAF prin internet pentru a putea valida documentele in timp real.

5. Raportarea SAF-T – in primul an de implementare Incepand cu acest an, marii contribuabili au obligatia sa efectueze raportarile prin depunerea fisierului digital de control fiscal SAF-T (declaratia D406).

Contribuabilii care se incadrau in aceasta categorie la 31 decembrie 2021 sunt obligati sa raporteze astfel incepand cu luna ianuarie, iar cei care sunt incadrati incepand cu anul 2022, din luna iulie. In ambele situatii, societatile beneficiaza de o perioada de gratie de sase luni.

Declaratia SAF-T sau „Standard Audit File for Taxation” reprezinta un standard international de raportare a datelor pentru companii, care se genereaza la un nivel de detaliu mult superior raportarii contabile valorice actuale.

Am pus la sfarsit aceasta declaratie electronica, deoarece desi ea creaza fiori tuturor contabililor din Romania, in opinia mea, celelalte niveluri de digitalizare prezentate anterior sunt mult mai dificil de implementat, fiind legate mai mult sau mai putin de operarea in timp real.

Ce aduce suplimentar SAF-T este raportarea graduala, in functie de solicitarea ANAF, la nevoie pana la nivel de linie de articol si fisa de depozit stoc.

Declaratiile electronice SAF-T contin date in format XML ce codifica pe niveluri crescatoare de complexitate toata activitatea economico-financiara a companiilor.

Ele sunt transmise exclusiv prin internet via SPV catre ANAF si vor fi automat cuplate cu sumele rezultate din raportarea contabila curenta actuala, urmand a deveni obligatorii pana in 2024 pentru toate companiile indiferent de dimensiune.

Pentru agentii economici asta inseamna ca evidenta financiara si a stocurilor nu mai pot fi separate ca pana acum. Va fi nevoie ca sistemul contabil sa fie integrat 100% cu gestiunea de stoc, astfel incat datele legate de rulajul de stoc si vanzari la nivel de linie sa fie accesibile la nivel contabil (prin tehnici de tip drill-down) pentru raportare SAF-T detaliata.”

Pro Economia