transport, aerian

Pentru a preveni răspândirea pandemiei COVID-19, ţările din întreaga lume au luat o varietate de măsuri restrictive de la începutul anului 2020.

Industria transportului aerian a fost afectată imediat.

Primul impact a fost vizibil în martie 2020, cu o scădere cu 44% a numărului total de zboruri comerciale (pasageri, mărfuri şi poştă) în UE comparativ cu aceeaşi lună din 2019. Cu restricţii COVID-19 în vigoare şi modificări în preferinţele de călătorie, cele mai substanţiale scăderi ale numărului de zboruri comerciale au fost înregistrate în lunile aprilie (-91% comparativ cu aceeaşi luna aprilie din 2019), mai (-90%) şi iunie (-84%).

În lunile de vară de vârf, a existat doar o recuperare parţială, cu scăderi de (-64%) în iulie şi (-53%) în august, cu scăderi suplimentare observate în septembrie (-59%), octombrie (-62%), noiembrie (-68%), decembrie (-67%), fără semne de recuperare în noul an. În luna ianuarie 2021 scăderea a fost de -68% comparativ cu aceeaşi lună din 2020.

Deşi amploarea impactului şi calea către o recuperare variază în funcţie de statele membre ale UE, cea mai mare scădere a numărului de zboruri comerciale a fost observată în aprilie 2020 în 21 de state membre, în timp ce luna mai 2020 s-a înregistrat cea mai mare scădere în celelalte 6 state membre ale UE.

În urma scăderilor fără precedent ale numărului de zboruri comerciale în 2020, pandemia a continuat să aibă un impact asupra unei mari majorităţi a aeroporturilor UE şi în anul 2021.

În ianuarie 2021, cele mai mari scăderi ale numărului de zboruri comerciale s-au înregistrat în principalele hub-uri europene de transport aerian: München (-25400 zboruri comerciale comparativ cu ianuarie 2020, respectiv -85%), Paris/Charles de Gaulle (-23500, respectiv -63%), Amsterdam/Schiphol (-23100, respectiv -61%), Frankfurt / Main (-23100, respectiv -64%) şi Madrid/Barajas (-22900, respectiv -70%).

Scăderi accentuate au fost înregistrate şi în alte aeroporturi importante din UE, cum ar fi Barcelona/El Prat (-17700, -77%), Roma/Fiumicino (-16400, -78%), Viena/Schwechat (-15800, -79%), København/Kastrup (-14900, -79%) şi Düsseldorf (-12800, -84%).

Sursa acestor date lunare privind zborurile aeriene comerciale este Eurocontrol, o organizaţie paneuropeană, dedicată sprijinirii aviaţiei europene.

Datele privind zborurile comerciale conform Eurostat, includ zboruri aeriene comerciale programate şi neprogramate (pasageri, marfă şi poştă).

Pro Economia